Att byta jobb kan vara en skrämmande process, men kan också vara det bästa beslutet man tar. En av de viktigaste sakerna man ska göra först är att utvärdera sig själv.
Vad man vill och inte vill göra
Genom att titta tillbaka på tidigare jobb kan man nog lätt hitta saker man inte skulle vilja göra på sitt nästa jobb. Men det är också viktigt att identifiera vad man skulle vilja eller bara skulle kunna tänka sig att göra.
Styrkor och svagheter
Att veta vad man är på bra och inte är otroligt viktigt när man söker jobb. Detta är det som ärligt och korrekt låter en sälja sig själv. Gör en lista på dessa styrkor och svagheter och se vad det är som gör att man passar in yrken man tidigare haft och det man skulle vilja ha.
Färdigheter att ta med sig
Försök även tänka på vilka färdigheter från tidigare anställningar som går att föra över till andra jobb. Detta kan även vara sånt man visat sig ha en fallenhet för, inte bara kunskap eller färdigheter man lärt sig.
Personliga värderingar
För att verkligen passa in i ett jobb och på ett företag är det viktigt att ens personliga värderingar överensstämmer med företagets. Om inte kommer detta mest troligt leda till att man inte får vara sig själv i jobbet, vilket kan göra jobbet till en minst sagt dålig upplevelse.