Hur skyltar driver din verksamhet

Ett företag utan skyltar syns inte, det är ett kraftigt påstående men det ligger nära sanningen. Med nystartat företag har du säkert aldrig reflekterat över hur många olika skyltar du kan ha nytta av i din verksamhet. 

Visitkort

Det börjar med det enkla. Du vill alltid ha visitkort tillgängliga när du träffar nya kunder och leverantörer. Har du en butik borde ett visitkort följa med varje onlineköp eller stå lättillgängliga vid disken i den fysiska butiken. Visitkort är billiga att trycka upp i bulk. Lägg lite omtanke bakom ditt visitkort, det är ditt skriftliga ansikte utåt och ska gärna reflektera din verksamhet och företagskultur.

Skylt på fasad

Du vill meddela var du har företaget. För en butik är det extra viktigt med en stor skylt som marknadsför butiken för alla som passerar förbi. Hur kan ryktet om din butik spridas om ingen vet vad butiken heter? Innan du har en egen grafisk profil kan du använda färdiga mallar för att trycka upp företagsnamnet. Eller så skickar du in originalritningar med färger omvandlad till CMYK samt skyltens mått och får en specialbeställd skylt hemskickad. Ibland behöver du även en skylt för att markera vad handikappsingången är, vilka öppettider som gäller samt var besökare kan parkera.

Namnskylt

Med flera anställda i en butik blir det tydligt vilka som jobbar där om alla bär en namnskylt. Det hjälper besökarna att vilka som jobbar där, speciellt under sommaren när kunder och anställda kan ha samma typ av kläder på sig för att slippa lida i sommarhettan. Namnskyltar passar utmärkt när du ska gå på en företagsmässa eller åker på utbildning och konferens. Det blir så mycket mer personligt när den du pratar med vet ditt namn. I efterhand så kan de ha lagt ditt namn på minnet om de kontaktar företaget igen.

Att tänka på

När man skapar skyltar av olika slag. Om det så är ett visitkort, skylt på fasad eller en namnskult så gör den så läsbar som möjligt. Svåra typsnitt är inte så bra på en skylt. Även färger kan vara viktigt för att du ska få ut ditt budskap så bra som möjligt. Har du en mörk bakgrund så behövs en ljus färg på ditt namn eller budskap och tvärtom. var noga när du tar fram ditt material.