En sak som är bra att börja med är att tänka efter vad det är för jobb du vill ha, innan du börjar söka jobb. Visst kan man söka allt som verkar acceptabelt, men att fokusera på de jobb man vill ha och lägga extra energi på de ansökningarna, gör att det kan öka ens chanser att faktiskt få ett av de jobben.Ett sätt att komma fram till vad man vill jobba med är att göra en lista med saker man gillar eller vill, och en annan med sånt man inte gillar eller inte vill. Till exempel kanske du gillar att prata med nya människor, eller så är det tvärtom så att du inte kan tänka dig ett arbete med mycket kundkontakt. Kanske är du teknisk och bra på praktiska saker, eller så har alla dina försök inom det praktiska misslyckats helt och är något du verkligen avskyr.Efter detta så kommer du förmodligen bli mer medveten om vad som passar dig. Då är det viktigt att du anpassar ditt personliga brev för den aktuella tjänsten som du vill söka, just för att arbetsgivaren ska få upp ögonen för dig och verkligen tänka att du är den rätta personen för detta jobb. Ditt CV och ditt personliga brev är det allra första intrycket som ges och därför är det förstås viktigt att detta är felfritt eftersom det är det enda som arbetsgivaren har att gå efter för att besluta om du ska gå vidare i rekryteringsprocessen eller ej.